Első bejegyzésem végén szabályosan megígértem ezt, azóta már több másikat is írtam, volt, ami jobban foglalkoztatott. Ez az írás csak kedvcsinálónak állna itt, egészen tömören leírom, mit olvastam, pontosabban, hogy mire emlékszem a könyvben. A japán származású, amerikában élő és praktizáló pszichiáter, Jean Shinoda Bolen a nyolcvanas években írta meg olvasmányos (nem szak)könyvét többévtizedes jungi, feminista és női lélekkutató tapasztalata alapján (Goddesses in Everywoman: A New Psychology of Women, 1984)
A női státusz, mely, mint tudjuk, ma a világ legtöbb helyén különbözik a férfiakétól, sok-sok évvel ezelőtt még a termékenysége, anyasága voltán igen nagyra becsülték, "földanya", matriarchális trásadalmak jelzik. Mindez már az ókorban is csorbulni látszott, a férfi uralkodási és birtoklási vágya maga mögé utasította a "gyenge" nőt. Bolen a görög mitológiai istennők kötül választott ki hét arche típust, akik a végtelen meséken keresztül igen sok, és nagyonis emberi tulajdonságukat megismertetik, melyek ma is figyelemre méltóak, segítenek - nem szeretem ezt a szót, de nincs jobb - önmagunk feltérképezéséhez. Ez segít elfogadni, szeretni magunkat, ezáltal kisugárzást és erőt gyűjthetünk egy tartalmasabb, aktívabb élethez, megoldhatjuk párkapcsolati és egyéb egzisztenciális gondjainkat, amik eddig a női sztereotípiák szeint "irányították" az életünket.
A hét istennő közül három úgynevezett "szűz" istennő (Artemis [artemisz], Athene [aténé], Hestia [hesztia]), három "sebezhető" (Hera [héra], Demeter [démétér] és Persephone [perszefoné]) és az "alkimista", Aphrodite [afrodité], aki a kreativitásért felelős. A szűzek, mint típusuk is mutatja, társ nélkül élték isteni életüket, mindazon egyszerű oknál fogva, hogy jól elvoltak magukban. Ez nemjelenti azt, hogy magányosak is, kizárva a külvilágot, hanem inkább a világ felfedezéséhez (Artemis), "férfias" tulajdonságokat követelő tevékenységükhöz (Athene), vagy éppen a belső harmónia (megint egy divatos, émelyítő kifejezés) gyakorlásához (Hestia) akár még akadályozta is volna őket holmi társ. Ezzel szemben a sebezhető istennőket valaki folyton boldoggá, vagy éppen boldogtalanná (teljessé, vagy feleslegessé) teszi: Hera életében az első a férj megtalálása, akinek legfontosabb szerepe a nő egész életen át tart. Demeter anyának született, vágyakozása illetve szeretete a gyermekei iránt végtelen. Persephone maga a gyermeklány, erősebb rokonai (vagy egyéb "hatalmasok") árnyékában soha nem nől fel, oltalomban múlik csak a szorongása. Aphrodité "vonzza" a bajt, társakat választ szét akaratlan vonzerejével, vagy éppen művészeket kelt életre múzsaként.
Néhány igen jellegzetes tulajdonságot és képességet szeretnék a továbbiakban kiemelni, szinte csak címszavakban, felsorolásszerűen. Zárójelben az ókori római megfelelő elnevezése került.
Artemis (Diana) - Nővér, versenytárs, szövetséges. Független, vadászó, éjszakai. Meg tudja húzni a határvonalat önmaga és mások között. Fontosak számára a barátai, az anyja és a fivére.
Jungi besorolás: általában extravertált, általában intuitív, általában érző
Pszichés veszélyeztetettség: érzelmi távolságtartás, kegyetlenség, tomboló düh
Erősségei, képességei: kijelöli saját céljait, eléri célját, autonómia, barátság
Rövid leírás: ő a nagy felfedező, nem bír pihenni. Hamar elszakad, remekül érzi magát egyedül. Nem szereti a hagyományos női szerepeket, vagy ha erre figyelmeztetik. Alkotó, saját lábán áll, vigyázni akar magára. Elutasítja a gyengédséget, nőiességet, gondoskodást. Szüksége van kihívásra, sikerekre. Egyenjogú, rokonlélek partnerre van szüksége, nehezen kötelezi el magát, minden függőségi élményt elfojt. Nem ismeri fel szerettei érzéseit. Minden csalárdságot személyes támadásnak vesz. Agresszív, indulatos, rombol, de a megszégyenülés visszatéríti. Mire felnő, a negatív élettapasztalatok tanítják meg az empátiára, méltányosságra. Jó a megfigyelőképessége, egyvalami képes sokáig lekötni. Gyakran kimondja, hogy "ez nem fair", mielőtt nekilát, hogy javítson a helyzeten. Idősebbek társaságát keresi, nem lánynak való tevékenységeket végez. Ha versenghet valakivel, megtáltosodik. Maga választotta, időrablő, közérdeklődésen kívüli feladatokat teljes lélekkel lát el, amiben hisz. Sokáig megőrzi szűzességét, inkább fölfedezi, kipróbálja. Egyszercsak kiüresedik, elfogynak a célok. Meg kell tanulnia elfogadni mások szeretetét.
Athene (Minerva) - Apja lánya, "hősök" támogatója. Harc, stratégia felállítása, kézügyesség. Felvértezve az ártalmak ellen, jellemzik a világos gondolatok. Fontos számára az apja és a választott hősei.
Jungi besorolás: általában extravertált, kimondottan gondolkodó, általában érzékelő
Pszichés veszélyeztetettség: érzelmi távolságtartás, ravaszság, az empátia hiánya
Erősségei, képességei: helyesen gondolkodik, gyakorlatias prolémamegoldó, szövetség férfiakkal
Rövid leírás: a férfiak társaságát keresi, képes szűzies maradni, szereti, ha zajlik körülötte az élet. Eleve érett, nem volt gyermek. Fölismeri a csapdákat, nem idealista, gyakorlatias. Jellemző rá a tervszerűség, a türelem. "Főnök", ügyesen sáfárkodik a férfi tekintélyével. Patriarchális világ szószólója, konzervatív, arany középúton jár. Ha az akció meddő, fordít a dolgok menetén. Nem kapzsi, nyugodt, nem kavarja fel semmi, nem veszekszik. "Mindig kívülálló", ahogy másokon segít. kitartó, objektív, személytelen, rátermett. jó a kézügyessége. Élvezi a dolgok eredményességét, elismerést. Tévedhetetlenül választja ki a neki szánt szakot. Nem álmodozó, önmagával szemben igényes. Tanácsai találók, használhatók. Társának nem szeretne éhező művészeket, gurukat, akik teketóriáznak, "kamaszok". Nem érzéki, nem intim, nem féltékeny, lojális. Nem lehet kizökkenteni, de hamar egyoldalú lesz az élete. Túl tárgyilagos, unalmas és száraz lehet. Zavarba hoz nála kevésbé kompetens embereket, megfosztja a spontán cselekvőképességétől. A mókiskerék mellett pihenjen, idézze fel gyermekkorát.
Hestia (Vesta) - Hajadon nagynéni, bölcs matróna. Otthon, rend, beéri önmagával. Jellemzik intenzív érzései, magának való, nem lehet belekötni. Nincs kitüntetett személy, aki fontos számára.
Jungi besorolás: kimondottan introvertált, általában érző, általában intuitív
Pszichés veszélyeztetettség: érzelmi távolságtartás, szociális perszóna hiánya
Erősségei, képességei: kedveli a magányt, spirituálisan fogékony, bölcsesség, belső rend
Rövid leírás: nem lehet neki fájdalmat okozni, "sebezhetetlen". Meditatív, érzelmileg elkötelezetlen, magányos. Házimunka nem nyűg, jó érzéssel tölti el, amit aznapra elvégzett. Soha nem kergeti az idő (jellemzően apácák). A ház(tűz) őrzője, összetartozás, otthon melege. Rendet rak, szortíroz, kidob, verset ír, fotóz, gyógyít - harmónia, önmaguk tükrözése. Nem vesz részt a felfordulásban, passzív, hiányzik az elismerés utáni vágy. Nehezen alkalmazkodik, "nem az ő világa", mások mércéjének adaptálása szorongóvá teszi. Túlságosan őszinte, úgy érzi, meztelen, amikor sok ember előtt előad. Tehetetlen, megadja magát a sorsnak. Igényeit nem veszik figyelembe, ilyenkor érzi a méltatlanságot, és a "tűz kialszik". Nem asszertív, nem akar nyomot hagyni a világban. "Mit tudsz felmutatni?" - félreismerik, leértékelik. Távolságtartó, gátlásos, ha valakit szeret, az talán sosem tudja meg. Elszigetelődhet, ezért ki kell fejeznie a szeretetét. Erősítse a másik két szűz istennőt. Egy viharos kapcsoalt kibillenti egyensúlyából, egy földhöz ragadt pedig erőszakosnak hat, ezen csöndes nyugalom segít.
Hera (Juno) - Feleség, elkötelezett asszony, aki urát óvja, mindig őt teszi első helyre. Féltékeny. Fontos számára a férje.
Jungi besorolás: általában extravertált, általában érző, általában érzékelő
Pszichés veszélyeztetettség: féltékenység, bosszúszomj, képtelen megszakítani a már romboló kapcsolatot is
Erősségei, képességei: képes életre szólóan elkötelezni magát, hűséges, párjával szolidáris
Rövid leírás: "mindent látó Héra", akinek házasságot ígérnek, féltékenységében a nők ellen fordul. Zabolátlan, bajkeverő, de állhatatos, kitartó, hűséges. Nem érzi magát egésznek pártában. Szűzen megy férjhez, "az uram"-nak szólítja. Ő lesz élete közepe, akár gyermekei kárára is védelmezi. Idealizálja társát. Tizenévesen már állandó partnere van, túl korán megy férjhez. Függ tőle, nincsenek barátai, a szingliket lenézi. Sikeres, de érzelmileg fejletlen férjet választ, aki aztán jellemzően csalja. Semmiképp sem válik. Tapasztalatlan, nem jó anya. Fontos a fejlődéshez, hogy mindezt tudatosítsa magában, és kordában tartsa. Erősítsen más archetipusokat.
Demeter (Ceres) - Anya, táplálékadó, aki mindig mást óv, mást tesz első helyre. Önfeláldozó. Fontos számára a leánya (Persephone), és a gyerekek.
Jungi besorolás: általában extravertált, általában érző
Pszichés veszélyeztetettség: depresszió, kiégés, függőség fenntartása, meggondolatlan terhesség
Erősségei, képességei: anyáskodó, másokat segít, táplál, nagylelkű, nagyvonalú
Rövid leírás: türelmes, gyerekei érdekében állhatatos. Dajkál, etet, de ez neki nem teljesítmény. Bőkezű, érzelemmel átitatott. Két lábbal áll a földön, gyakorlatias. Rendíthetetlen, csökönyös. Nem bír megszégyeníteni senkit, nem konfrontálódik, odafigyel a peremhelyzetűekre, kisebbségekre, fogyatékosokra. Nem verseng, inkább kitart. Féltékeny csak gyerekkel kapcsolatban lehet. Mindenért önmagát teszi felelőssé. Főzés-takarítás, a szorongónak áldás, ha szükség van őrá, mert ez ad neki biztonságot. Passzív agresszió: kerülőutakon mond nemet, mert egyenesen nem tud. Mártír. Depressziója borzolja mások idegeit. Ha segítségre van szüksége, nem a férjére gondol. Nem ő választ párt, őt választják, olyan férfiak, akik saját érzelmeibe belegabalyodott, éretlen, "senkinek sem kell" szociopaták (esetleg pszichopaták), akik vonzódnak az anyáskodó nőkhöz. "Mi is lenne velem nélküled?" - férfipartnereik jellemzően hálátanok. Hozzá hasonló társ kell neki. Gyermek nélkül nem érzi magát egésznek. Elemében levő jogvédő, harcos, ha elesettekről van szó.
Persephone (Proserpina) - Lány, fogékny nő, aki befelé tekint, engedelmes. Önalárendelt. Fontos számára az anyja (Demeter) és a férje.
Jungi besorolás: általában introvertált, általában érzékelő
Pszichés veszélyeztetettség: depresszió, mások manipulálása, visszavonulás az irrealitásba, narcizmus
Erősségei, képességei: fogékonyság, befogadókészség, pontosan értékel álmokat, fantáziaképeket, potenciális pszichés képesség
Rövid leírás: a dolgok megtörténnek vele. Passzív, engedékeny és tartózkodó. Névtelen, "azt sem tudja, ki", öntudatlan korszaka sokáig tart. Szimbólumokban gondolkodik, koncentrásió hiánya. Nem kötelezi el magát, "ez még nem az igazi". Kerüli a kockázatot, igyekszik jó lenni. Alkalmazkodik a férfihoz, fordulékony, ártatlan. Igazi nagy szenvedélyes érzelmekre nem képes, de jól esik neki, ha tetszik. Álmodozó, külön világot teremt, ahová menekül ("fogoly"). Külsőre is kislányos, törődést igényel. Anyai érzéseket vált ki mindenkiből, nem látnak benne riválist. Alkalmazkodik erősebb egyéniségekhez, de amint kikerül a hatása alól, "kiegyenesedik". A saját bőrén szeret tapasztalni. Bizonyos távolságból figyeli a jétákszabályokat, aztán kapcsolódik csak be. Mindig el kell képzelnie, milyen lenne az, amit megtenne, ezért neki több idő kell a döntéshez. Ezért ha sürgetik, úgy dönt, ahogy más elvárja. képtelen kimondani, mit gondol, mit szeretne. "Nyisd ki a szád" - mondják neki. Domináló anyjával később békül ki, "ő jobban tudja". Egyetemet a kisebb ellenállás irányában választ, nincs hivatástudat. munka terén ismerősei körül csapong, hátha valami megtetszik neki, érdekelni kezdi. Mélységesen szellemi, művészi, szabálytalan munkában sikeres, akár végzettség nélkül. "Csináljuk azt, amit akarsz" - mondja partnerének, és így is gondolja. Kis önbizalmúak férfinak érzik magukat mellette, és nem kapnak kritikát. Házassága is csak "megtörténik vele", érzelmileg kívül marad, másról álmodik. Kicsit meghal, borzad önmaga elvesztésétől.
A gondtalan leányka "Soha országban" él, úgy érzi, sok ideje van még a döntéshez, nem kötelezi el magát, hogy a lehetőségek megmaradjanak. Érettebb korára felfogja, hogy számos lehetőség bezárul előtte, kislányos marad, suta, szánalmas. Élete végéig tartó depressziós melankólia kezdődhet el. 30-40 között az "örökifjúság" illúziója elmúlik, "valami nincs rendjén". A foglalkozása untatja, kortársai lehagyták, nyomot hagytak a világban. Jellemzi még a kibúvók keresése, felelősség áthárítása, füllentések. Mindig gyengének, más, hatalmasabb embertől függőnek érzi magát. Rátanul a kerülőutak keresésére célja elérése, vagy a konfliktus elkerülése érdekében. Kivárja a megfelelő időpontot, hízelgéssel, lekenyerezéssel, részigazságokkal próbálkozik. Azért kerüli a konfliktust, mert fél, hogy valaki, aki erősebb nála, megharagszik rá. Minden nagyobb ember jóindulatát ki kell "udvarolni", ha nem akarja a rövidebbet húzni. Sokat foglalkozik önmagával. Indulatait elfojtja, önmaga ellen fordítja, néma melankólia. Csökkent önérték-tudat, hervadó virág. Időben elkezdett pszichoterápia segít, legyen akarata, és érvényesítse. Felnőtté kell válnia, meg kell harcolni a passzivitással, sodorhatóságával. Akkor is ki kell tartani a döntése mellett, ha az már nem okoz akkora örömöt. Menjen férjhez, a szövetség a fontos. Legyen kiartó a hivatása mellett. (Ez azért lett ennyivel hosszabb, mert olyan volt, mintha magamról írnék...)
Mindhárom sebezhető istennő mások iránt fogékony, megközelíthető, "szabad préda". Ha barátságos, szexuálisan kihívó. A férfiak úgy tekintenek rájuk, hogy minden magányos nő kapható, illetve minden nő tulajdon.
Aphrodite (Venus) - Szerető, kreatív, érzéki. Tudattalan vonzás, a mának él. Jellemzően színpadi előadók. Fontosak számára a szeretői és a férje.
Jungi besorolás: kimondottan extravertált, kimondottan érzékelő
Pszichés veszélyeztetettség: futó kapcsolatok sora, promiszkuitás, nehezére esik a következmények mérlegelése
Erősségei, képességei: élvezni tudja a szépséget és az örömöt, kreatív
Rövid leírás: ő a múzsa, vállalkozik megtermékenyítő kreativitásának ápolására. A rivaldafény a legjobbat hozza ki belőle (tanárként is). Szereti felhívni magára a figyelmet. Kreatív - alkotó, prokreatív - teremtő. A kölcsönös szerelem "aranyba borítja", a plátói megalázó és fájó. A szex, intimitás, gyengédség irányítja, romantikában, biztonságban. Fajfenntartás ösztöne (alkotó), "mindenhatónak" érzi magát, akárcsak a viszontszeretett szerelmes. Szabálytalan életet visz, azt követi, ami és aki éppen elbűvöli (pubertás kor). Tizenévesen rajong a popzenészekért, színészekért. Érzéki örömöt okozhat neki a művészet, munkája érzelmileg kell, hogy lekösse. Itt és most, frivolitás és bűn. Artemis és Athene megveti, mert a pillanatnak él, Hera és Demeter az értékei félti tőle. Szerelmi függőség - ha megalázzák őket, néhány morzsányi figyelemért minden mást háttérbe szorít. Akár egy erotikusan töltött kapcsolat csábításáról van szó, meg kell tudnia nemet mondani arra, amire egyébként fogékony, mert nem fogja tudni kezébe venni élete irányítását. A függés megszakításához nagy önfegyelem kell, nem szabad leselkedni a férfi után (új veszély az internet), hogy érzéseit jobb helyre tudja befektetni. Feladat-orientált animus-t (macsó védelmezőt) ösztönözzön magában.
Én nagyjából 30% Persephone (pl nem kitartó, "amit te akarsz", álmodozás, érzelmi függés, asszertivitás hiánya, koncentráció hiánya, sodorhatóság), 27% Artemis (erősnek érzi magát, álmodozás, indulat, sikervágy, érzelmi távolságtartás, kaland, leköti valami, úton), 23% Hestia (rendrakás, gátlásosság, passzivitás, túl őszinte, otthon), 8% Athene (pl kézügyesség, fiús), 7,5% Aphrodite (művészet, rajongás) valamint 3,5% Hera (féltékenység) vagyok. Demeter nincs bennem. Az eredményhez egyszerűen összeírtam a fentiek közül (és ami még a könyvben maradhatott) néhány kifejezetten rám jellemző tulajdonságot, erősséget, koncentrálva a gyerekkoromra és barátaim, rokonaim visszajeézéseire is, ezek mellé istennőket rendeltem, a jellemzőket összeadtam, és százalékot vontam. Úgy látom, használhatóbb tulajdonságaim Artemis-re, a gyengébbek Persephone-ra hasonlítanak. Az istennők "uralkodása" bennünk nem állandó, életünk különböző szakaszában akár ösztönösen, akár szándékosan kimunkálhatjuk magunkban az archét - a lánynak önállú munkához a tervezőét, a független felfedezőnek az anyasághoz a táplálóét, a feleségnek az önálló élethez a felfedezőét, és így tovább.
Világ életemben lustának képzeltem magam, mert egyszerűen képtelen voltam a tananyag fölött órákat ülni és koncentrálni. A műveltségi vetélkedőket viszont könnyebben veszem. Végül rá kellett jönnöm, hogy olyan erős bennem Artemis kalandvágya, hogy legyűri a türelmes, eltervezett tanulást, és inkább ráragad az a tudás, ami érdekli. Van egy barátnőm Amerikában, már egy évtizede kiköltözött egy jó nagy város mellé. Rengeteget dolgozott, vett autót, majd lakást, aztán férjhez ment. Most csak a tanulásnak él, egy nehéz iskolában teszi sorra a kitűnő vizsgáit. Én elvéreznék a helyében. Odaképzelem magam, és megérzem, hogy az a nagy város annyira izgalmas volna, tele hihetetlen felfedeznivalókkal, hogy az én esetemben a tanulásra nem maradna idő. Egyszerűen kukac lett volna a fenekemben, vadidegenekkel ismerkedtem volna, mint az utazók hátizsákkal, minden este (vagy már reggel) fáradtam meredtem volna a sok oldalnyi tananyagra, nem beszélve az következő napi felfedezési ingerről... Ezt például úgy lehet kivédeni, hogy elhatározom, minden nap 1 (1,5, 2) órát előírok magamnak a tanulásra (nyelv, továbbképzés, tanfolyam), és azt rövidsége miatt maradéktalanul betartom. Előtte, de inkább utána pedig vár a jutalom. És ne akarjak tudós lenni. Én másmilyen vagyok.
A történethez tartozik, hogy Doki1-től kaptam kölcsön a könyv 1989-es, első magyar kiadását. Azóta minden nap valamiért eszembe jut, rápróbálgatom magamra, és - persze csak módával - ismerőseimre, barátaimra, rokonaimra, akiket így jobban megértek és elfogadok. A könyv jelenleg 2008-as kiadással (ugyanabban a fordításban - dr. Karczag Judit) kapható a L*bri hálózatban, bevásároltam legjobb barátnőmnek, aki hozzám hasonlóan szűz istennő(ként él), és remélem, élete - életünk - olyan irányban változik vagy éppen nem változik tovább, ami megtölt azzal a minimális megelégedettséggel, hogy érezzük, ezt kell tennünk, nekünk és környezetünknek (és "istennőinknek") így jó.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.